Τρίτη 1 Μαρτίου 2016

Ευθύνη ξενοδόχων κατά τον Αστικό Κώδικα.




 Σύμφωνα με  τις διατάξεις των άρθρων 834-838 του ΑΚ του 1946:


΄Εκταση της ευθύνης του ξενοδόχου (Αρθρο 834. ΑΚ): Ο ξενοδόχος ευθύνεται για κάθε βλάβη, καταστροφή ή αφαίρεση των πραγμάτων που έφεραν οι πελάτες στο ξενοδοχείο, εκτός αν η ζημία οφείλεται στον ίδιο τον πελάτη ή σε επισκέπτη, συνοδό ή υπηρέτη του, ή στην ιδιάζουσα φύση του πράγματος ή σε ανώτερη βία. 

Με τα ξενοδοχεία εξομοιώνονται τα οικοτροφεία, οι κλινικές, οι κλινάμαξες και τα επιβατικά πλοία ή αερόπλοια, δηλ. οι γνωστές την περίοδο έκδοσης του ΑΚ μορφές επιχειρήσεων, που παρείχαν κατάλυμα ( διαμονή- διανυκτέρευση), για το κατάλυμα που παρέχουν στους πελάτες. Περίπτωση βλάβης ή ζημίας λόγω της ιδιάζουσας φύσης του πράγματος έχουμε όταν ο πελάτης φέρει μαζί του πράγματα, που δεν συντηρούνται ή είναι από τη φύση τους ιδιαίτερα ευαίσθητα στις συνθήκες της διαμονής σε ένα ξενοδοχείο, πχ φρούτα, κρασιά κ.λ.π

Χρήματα και τιμαλφή (Αρθρο 835): Για χρήματα, χρεόγραφα και τιμαλφή, η ευθύνη του ξενοδόχου, σύμφωνα με το προηγούμενο άρθρο, περιορίζεται στο ποσό των τριάντα χιλιάδων (30.000) δραχμών για κάθε πελάτη, εκτός αν ο ξενοδόχος, γνωρίζοντας την ιδιότητα των πραγμάτων αυτών, ανέλαβε τη φύλαξή τους ή την αποποιήθηκε, καθώς και αν η ζημία προήλθε από πταίσμα του ξενοδόχου ή της οικογένειας ή του προσωπικού του. Είναι προφανές ότι το ποσό των 30.000 δρχ. θα πρέπει να θεωρείται εξαιρετικά χαμηλό για να καλύψει βλάβη, καταστροφή ή αφαίρεση πραγμάτων σημαντικής αξίας, πράγμα που καθιστά τη διάταξη αυτή περιορισμένης πρακτικής σημασίας. Από τη διατύπωση του άρθρου αυτού προκύπτει ότι στις περιπτώσεις που ο ξενοδόχος αναλαμβάνει τη φύλαξη χρημάτων, χρεωγράφων και γενικά τιμαλφών του πελάτη, η ευθύνη του εκτείνεται στο συνολικό ποσό της αξίας τους, καθώς επίσης και ότι, εφόσον του ζητηθεί, ο ξενοδόχος οφείλει να αναλάβει την φύλαξη των πραγμάτων αυτών, άλλως και πάλι ευθύνεται για το συνολικό ποσό της αξίας τους.

Ζημία που δεν γνωστοποιήθηκε (Αρθρο 836): Αν ο πελάτης, έχοντας πληροφορηθεί τη ζημία, βραδύνει αδικαιολόγητα να την αναγγείλει στον ξενοδόχο, επέρχεται απόσβεση της αξίωσής του για αποζημίωση, εκτός αν είχε παραδώσει τα πράγματα στον ξενοδόχο ή η ζημία οφείλεται σε πταίσμα του ξενοδόχου, της οικογένειας ή του προσωπικού του.

Μονομερής γνωστοποίηση για μη ύπαρξη ευθύνης (Αρθρο 837): Κάθε μονομερής γνωστοποίηση του ξενοδόχου, που αποκλείει ή περιορίζει την ευθύνη του είναι άκυρη.Μια τέτοια γνωστοποίηση θα ήταν πχ η ανάρτηση σχετικής ενημερωτικής πινακίδας στην υποδοχή ή η ενημέρωση του πελάτη κατά την προσέλευσή του στο ξενοδοχείο.

Ενέχυρο στα εισκομισθέντα.(΄Αρθρο 838): Ο ξενοδόχος έχει νόμιμο ενέχυρο στα πράγματα που έχει φέρει ο πελάτης στο ξενοδοχείο, για τις απαιτήσεις του από τη διαμονή του πελάτη σ’ αυτό και από τις συναφείς παροχές. Οι διατάξεις για το νόμιμο ενέχυρο του εκμισθωτή ακινήτου εφαρμόζονται αναλόγως. Συναφείς παροχές θα πρέπει να θεωρούνται τα γεύματα κ.λ.π εξυπηρετήσεις, οι οποίες χρεώνονται στο

λογαριασμό  του  πελάτη  (πχ  τα  τηλεφωνήματα,  η  παρακολούθηση  τηλεοπτικών προγραμμάτων επί πληρωμή κ.λ.π)