Η μεγαλύτερη αναδιάρθρωση ιδιωτικού χρέους που έγινε 
Στην ενότητα αυτή μπορείτε να ενημερωθείτε για τις διατάξεις του Ν.4307/2014 (άρθρα 60-77).  Στις ερωτήσεις που ακολουθούν, απαντώνται απλά και με σαφήνεια οι προϋποθέσεις και τα οφέλη ένταξης στις ρυθμίσεις.
1. Ποιοι μπορούν να υπαχθούν;
  • Επιχειρήσεις, ανεξαρτήτως νομικής μορφής ή
  • Επαγγελματίες, που είναι εγγεγραμμένοι σε ειδικό επαγγελματικό μητρώο,
  • Εφόσον είχαν κύκλο εργασιών έως € 2.500.000, κατά τη χρήση που έληξε στις 31.12.2013.
2. Ποιες οφειλές αφορά o νόμος;
  • Κάθε οφειλή προς την Τράπεζα από επιχειρηματική/επαγγελματική χορήγηση, που την 30.6.2014, είτε βρισκόταν σε καθυστέρηση τουλάχιστον 90 ημερών, είτε είχε ρυθμισθεί.
  • Δεν αφορά σε οφειλές από δάνεια στεγαστικά ή καταναλωτικής πίστης ή από πιστωτικές κάρτες.
3. Ποιες είναι οι προϋποθέσεις υπαγωγής;
  • Η επιχείρηση πρέπει να λειτουργεί ή το επάγγελμα να ασκείται,
  • Η επιχείρηση ή ο επαγγελματίας δεν πρέπει να έχει υπαχθεί σε προ-πτωχευτική ή πτωχευτική διαδικασία, είτε του πτωχευτικού κώδικα, είτε του Ν.3869/2010 για την πτώχευση ιδιωτών,
  • Ο επιχειρηματίας ή επαγγελματίας δεν πρέπει να έχει καταδικασθεί για φοροδιαφυγή, λαθρεμπορία ή απάτη κατά του Δημοσίου,
  • Εφόσον υπάρχουν ληξιπρόθεσμες φορολογικές ή/και ασφαλιστικές οφειλές, πρέπει να προηγηθεί υπαγωγή σε καθεστώς ρύθμισης και να έχει χορηγηθεί σχετική ενημερότητα.
4. Ποιες είναι οι προϋποθέσεις αξιολόγησης για την υπαγωγή στον νόμο;
  • Υποβολή αίτησης, υπογεγραμμένης από όλους τους ενεχόμενους (οφειλέτη και εγγυητή/-ες)
  • Συνυποβολή βεβαίωσης, με την οποία οι ως άνω υπογράφοντες:
    • βεβαιώνουν ότι πληρούνται οι ανωτέρω προϋποθέσεις υπαγωγής,
    • αποτυπώνουν όλα τα περιουσιακά τους στοιχεία (με τις αντικειμενικές αξίες των ακινήτων) και το σύνολο των υποχρεώσεών τους,
    • αναφέρουν κάθε επιχείρηση που ασκείται από τον/την σύζυγο ή συγγενή α’ βαθμού του οφειλέτη ή/και του εγγυητή (-ων), η οποία άρχισε να λειτουργεί μετά την 1.1.2010,
    • αναφέρουν τα στοιχεία των ακινήτων, που έχουν μεταβιβασθεί μετά από την 1.1.2010, από τον οφειλέτη, εγγυητή (-ες), τους συζύγους ή τους συγγενείς τους α΄ βαθμού και
    • παρέχουν τη συγκατάθεσή τους στην Τράπεζα να διαβιβάσει τα στοιχεία τους στις φορολογικές αρχές και τα ασφαλιστικά ταμεία.
5. Ποια οφέλη μπορείτε να αποκομίσετε;
  • Ρύθμιση ή/και διαγραφή μέρους των οφειλών σας προς την Τράπεζα,
  • Πρόσθετη διαγραφή των προστίμων και προσαυξήσεων προς φορολογικές αρχές και ασφαλιστικά ταμεία, που μπορεί να φθάσει μέχρι την πλήρη εξάλειψη αυτών.
6. Σε τι ύψος μπορεί να φθάσει η διαγραφή των οφειλών σας στην Τράπεζα;
Η διαγραφή μπορεί να φθάσει έως € 500.000 ανά τράπεζα, βάσει προϋποθέσεων που αφορούν στο σύνολο των οφειλής και στο σύνολο της καθαρής περιουσίας (ενεργητικό μείον παθητικό) οφειλέτη και εγγυητή (-ων).
7. Πέραν της διαγραφής, το υπόλοιπο της οφειλής πώς θα εξοφληθεί;
Η Τράπεζα, εφόσον εκτιμήσει ότι η επιχείρηση είναι βιώσιμη, μπορεί, πέραν της διαγραφής, να προτείνει διακανονισμό της εξόφλησης του υπολοίπου της οφειλής, ο οποίος θα συμβάλλει στη διατήρηση της επιχείρησης.
8. Η Τράπεζα είναι υποχρεωμένη να προχωρήσει σε διαγραφή μέρους της οφειλής και ρύθμισης του υπολοίπου;
Ο νόμος, χωρίς να επιβάλει στην Τράπεζα κάποια απόφαση, της παρέχει πρόσθετες δυνατότητες ευνοϊκής αντιμετώπισης των πελατών της που αντιμετωπίζουν προβλήματα. Αυτές τις δυνατότητες η Τράπεζα προτίθεται να εκμεταλλευθεί, στο μέτρο του εφικτού, για να βοηθήσει με τον αποτελεσματικότερο τρόπο τους πελάτες της.
Στο πλαίσιο αυτό, κριτήριο για την οποιαδήποτε ρύθμιση είναι η βιωσιμότητα της επιχείρησης και η πραγματική θέληση του επιχειρηματία/επαγγελματία να συμβάλει αποφασιστικά στην προσπάθεια αυτή.
Προς τούτο, λαμβάνονται υπόψη παράγοντες, όπως τα οικονομικά στοιχεία και οι δυνατότητες της επιχείρησης, η ύπαρξη ρεαλιστικού επιχειρηματικού σχεδίου, οι παρεχόμενες εξασφαλίσεις κ.λ.π.
9. Πώς συνδυάζεται η ρύθμιση των οφειλών προς την Τράπεζα, με τη ρύθμιση των φορολογικών και ασφαλιστικών υποχρεώσεων;
Έχει πρόσφατα ψηφισθεί νόμος για τη ρύθμιση των ληξιπρόθεσμων φορολογικών και ασφαλιστικών υποχρεώσεων (Ν.4305/2014, άρθρα 51 και 54), με διαγραφή μέρους των προσαυξήσεων και προστίμων. Εφόσον, υπάρχουν τέτοιες υποχρεώσεις η ρύθμισή τους, βάσει των παραπάνω, είναι προϋπόθεση για την αξιολόγηση της υπαγωγής στον Ν.4307/2014 που προβλέπει διαγραφή μέρους των οφειλών προς την Τράπεζα ή/και τη ρύθμιση της εξόφλησής τους. Η διαγραφή ή/και ρύθμιση όμως και των προς την Τράπεζα οφειλών, εξασφαλίζει στην επιχείρηση/επαγγελματία πρόσθετη διαγραφή των προσαυξήσεων και προστίμων κατά 20%.
10. Τι περιλαμβάνει η αίτηση για τη ρύθμιση χρεών επιχειρήσεων και επαγγελματιών του ν.4307/2014
Η ΚΥΑ καθορίζει τη μορφή και το περιεχόμενο της αίτησης για ρύθμιση των υποχρεώσεων προς τους χρηματοδοτικούς φορείς  (τράπεζες κλπ.) που θα πρέπει να υποβάλουν οι ενδιαφερόμενοι, καθώς και των βεβαιώσεων που συνυποβάλλονται αναφορικά με την αξία των περιουσιακών τους  στοιχείων. Ρυθμίζει επίσης τη διαδικασία ανταλλαγής πληροφοριών μεταξύ χρηματοδοτικών φορέων, Φορολογικής Διοίκησης και Φορέων Κοινωνικής Ασφάλισης (ΦΚΑ).
Ειδικότερα, η αίτηση υπαγωγής στη ρύθμιση του άρθρου 61 του ν. 4307/2014 περιλαμβάνει τα προσωπικά στοιχεία του οφειλέτη, καθώς και τα στοιχεία της επιχείρησης ενώ η βεβαίωση που συνυποβάλλεται περιλαμβάνει:
– Κατάσταση των ακίνητων περιουσιακών στοιχείων με την αντικειμενική τους αξία.
– Κατάσταση των κινητών περιουσιακών στοιχείων (καταθέσεις, μετοχές, ομόλογα, απαιτήσεις κ.α.)
– Αποτύπωση των υποχρεώσεων που απαιτούνται για τον προσδιορισμό της καθαρής περιουσιακής θέσης.
– Τα στοιχεία τυχόν επιχειρήσεων ασκεί συγγενής πρώτου βαθμού ή σύζυγος του οφειλέτη με έναρξη λειτουργίας μετά την 1-1-2010.
– Δικαιολογητικά (δηλώσεις Ε1, Ε3, Ε5, Ε9, εκκαθαριστικό φόρου εισοδήματος και ΕΝΦΙΑ, φορολογική και ασφαλιστική ενημερότητα, πίνακες χρεών από ΔΟΥ και  ΦΚΑ, πιστοποιητικά μη πτωχεύσεως, μη κατάθεσης αίτησης πτωχεύσεως, μη λύσης της εταιρίας).
– Δήλωση του οφειλέτη ότι αποδέχεται την κοινοποίηση των στοιχείων του προς λοιπούς χρηματοδοτικούς φορείς, τη Φορολογική Διοίκηση, Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης και την ΗΔΙΚΑ.
Η ΚΥΑ καθορίζει επίσης τον τύπο της βεβαίωσης που θα υποβάλουν προς τη Φορολογική Διοίκηση και τους ΦΚΑ οι οφειλέτες που θα υπαχθούν στη ρύθμιση, προκειμένου να εξασφαλίσουν την πρόσθετη διαγραφή προσαυξήσεων, τόκων και προστίμων εκπρόθεσμης καταβολής ύψους 20% που προβλέπει ο νόμος. Η έκπτωση αυτή θα χορηγείται στην τελευταία δόση της ρύθμισης και εφόσον το ποσό αυτής δεν επαρκεί, στις προηγούμενες αυτής.
Σύμφωνα με το νόμο, προϋπόθεση για την ρύθμιση ή διαγραφή οφειλών προς χρηματοδοτικούς φορείς είναι η ρύθμιση των ληξιπρόθεσμων οφειλών προς το Δημόσιο και τα ασφαλιστικά ταμεία, εφόσον βέβαια υπάρχουν.